Slováci zaplatí za pojištění elektromobilů o polovinu více než Češi

19. října 2025

Povinné ručení pro elektromobily činilo v Česku na konci září v průměru 5 070 Kč, zaznamenalo tak 8% meziroční nárůst. U vozů se spalovacími motory dosahovala průměrná cena ve stejném období 4 692 Kč. Na Slovensku sledujeme dynamičtější vývoj – povinné ručení pro elektromobily zde meziročně zdražilo až o 20 % a aktuálně dosahuje 4 986 Kč, zatímco u spalovacích motorů průměrná cena činí 4 420 Kč. Ještě výraznější rozdíly panují u havarijního pojištění. V Česku vyjde pro elektromobily v průměru na 17 823 Kč, zatímco u vozů se spalovacím motorem na 9 227 Kč. Na Slovensku jsou ceny výrazně vyšší – havarijní pojištění elektromobilu zde dosahuje 26 995 Kč, u spalovacích vozů činí 13 848  Kč, je tedy zhruba o 50 % dražší než v Česku.

Po tuzemských silnicích už jezdí přes 52 000 elektrických vozidel a jejich počet dál roste. Jen od ledna do září 2025 přibylo více než 10 000 nových elektromobilů, což představuje meziroční nárůst 41 %. Elektrický pohon tak poprvé dosáhl 5,6% podílu na trhu s novými osobními vozy. Ještě dynamičtější vývoj sledujeme u ojetých elektromobilů, jejichž podíl na trhu se během roku více než zdvojnásobil, a to ze 2,5 na 5,6 %.

Vývoj cen povinného ručení elektromobilů do velké míry kopíruje vývoj cen u spalovacích motorů. V České republice je dlouhodobě o několik procent nižší, na Slovensku je naopak cena povinného ručení pro elektromobily o několik procent vyšší. Tento rozdíl přetrvává i v aktuálním roce.

V Česku si cena povinného ručení u elektromobilů zachovává růst 8 % ročně, což je dané inflací cen minulých let. Ke konci září tohoto roku dosáhla částky 5 070 Kč, u vozů se spalovacími motory pak hodnoty 4 692 Kč. Na Slovensku dosahuje meziroční nárůst cen povinného ručení elektromobilů vyšší hodnoty, jde až o 20% zvýšení. Na konci září zaplatili na Slovensku v přepočtu 4 986 Kč za povinné ručení elektromobilů a 4 420 Kč u běžných vozů. V obou zemích jsou ceny srovnatelné a jejich hladina se řídí hlavně konkurencí pojišťoven.

Vývoj cen průměrného POV_CZ 1




Vývoj cen průměrného POV_SK 1


„Pojišťovny používají odlišná hodnoticí kritéria a nabízejí různé slevy či bonusy, rozdíl v konečné ceně pojištění tak může být poměrně výrazný. Jsou pojišťovny, které elektromobil zvýhodňují a naopak jsou pojišťovny, kde je cena povinného ručení vyšší pro elektomobily. Určité rozdíly se mohou projevit u asistenčních služeb, které jsou uzpůsobeny specifickým potřebám elektromobilů – například v oblasti nabíjení nebo odtahu při vybití baterie. Vyplatí se proto porovnat si více nabídek, například skrze online srovnávače, které dokážou vyhledat nejvýhodnější variantu řidiči na míru. Tyto nástroje často pracují i s neveřejnými nabídkami, speciálními akcemi a sezonními slevami, díky čemuž lze ušetřit i stovky korun ročně při zachování stejných pojistných limitů a parametrů,“ radí Karel Šultes, ředitel produktu a datové analýzy Skupiny Klik.cz.

Za havarijní pojištění dáme v průměru o polovinu méně než Slováci

Markantní rozdíl sledujeme v porovnání cen havarijního pojištění, které v Česku u elektromobilu na konci září tohoto roku dosahovalo v průměru částky 17 823 Kč a u vozů se spalovacími motory 9 227 Kč. Na Slovensku sledujeme ještě větší rozdíly. Ve stejném období činila průměrná cena havarijního pojištění u elektromobilů 26 995 Kč, což je o 51,5 % více než v Česku. U vozů se spalovacími motory byla průměrná cena o 50 % vyšší než v Česku a činila 13 848 Kč.

„Havarijní pojištění na Slovensku je dražší zejména kvůli konkurenci pojišťoven, která je nižší než u nás, a tím pádem jsou ceny vyšší. Tento faktor neovlivňuje cenu povinného ručení, ale i přesto na Slovensku došlo v posledních letech k výraznému nárůstu ceny v porovnání s Českem. Obecně platí, že cenu povinného ručení určuje míra rizikovosti řidiče, protože z této pojistky se hradí škody způsobené ostatním účastníkům silničního provozu. Cenu havarijního pojištění naopak řídí především hodnota a stáří vozu, protože kryje škody na vlastním voze“, dodává Šultes.

Průměrná cena autopojištění_CZ



Průměrná cena autopojištění_SK


Havarijní pojištění elektrovozů pozvolna zlevňuje

V raných počátcích elektromobility bylo havarijní pojištění podstatně dražší, protože pojišťovny měly jen omezené zkušenosti s náklady na opravy těchto vozů a v tuzemsku chyběla širší síť servisů. S rozvojem trhu, osvojením servisních nákladů a rozšířením kapacit se havarijní pojištění postupně zlevňuje. Dnes je stanovováno obdobným způsobem jako u běžných vozů, přičemž případné rozdíly vyplývají hlavně z vyšší pořizovací hodnoty elektromobilů, nikoli z jejich pohonu.

Specifika provozu v zimních měsících

Důležitým tématem u elektromobilů je také sezónnost provozu. V zimních měsících mají elektromobily nižší dojezd, a to kvůli chladnému počasí a zapínání topení. Oboje výrazně zvyšuje spotřebu energie. Baterie se navíc v mrazu pomaleji nabíjejí a jejich kapacita může být dočasně snížena. Tyto faktory sice nemají přímý vliv na cenu pojištění, ale mohou ovlivnit rozhodování řidičů například o rozsahu asistenčních služeb. Co se týče údržby, platí pro elektromobily stejné povinnosti jako pro ostatní vozy – včetně přezouvání pneumatik podle sezóny. Vzhledem k vyšší hmotnosti elektromobilů je však vhodné volit pneumatiky s vyšším indexem nosnosti a nižším odporem, které lépe zvládají jejich specifické jízdní vlastnosti.

Kontakt pro média

Kontakt slouží pouze pro novináře, ostatní dotazy zodpoví kolegové na [email protected]

Vladimíra KolaříkováPR manažerka

Ke stažení