Předvánoční nervozita, shon, přeplněná parkoviště i takzvaní sváteční řidiči za volantem. To vše nahrává nepříjemným situacím, kdy se po nákupu vrátíte třeba k odřenému autu či ulomenému zrcátku. Jak takové incidenty řešit? A co když viník ujede, anebo je pochybení na vaší straně?
Podle nejnovější analýzy Portálu nehod, který již deset let monitoruje nehody na parkovištích 15 nejnavštěvovanějších obchodních domů v Česku, se jich zde přihodí v průměru 356 za rok. Téměř pětinu těchto havárií (19,5 %) přitom tvoří předvánoční nehody – tedy ty, co se stanou v listopadu a prosinci.
„Dopravní nehody v okolí obchodních center mají svá specifika. Většinou se odehrávají při nízkých rychlostech, a tak jsou jejich následky méně vážné. Nejčastěji jde o poškození vozidel – odřeniny, promáčknutí nebo rozbitá zrcátka,“ komentuje Petr Jedlička, vedoucí oddělení pojistné matematiky a analýz České kanceláře pojistitelů (ČKP).
Následné řešení těchto nehod a úhrad jejich následků záleží na více okolnostech. „Můžeme říci, že scénář řešení se bude odvíjet od toho, zda je viník znám, či nikoliv, a také od toho, jaké pojištění mají účastníci uzavřeno. Odřené auto si vždy nafoťte, případně i natočte. Záběry z místa nehody se hodí při řešení události s pojišťovnou,“ říká Aleš Rothbarth, obchodní ředitel Skupiny Klik.cz.
V případě, že viník nehody neodjede vás potkala ta lepší a méně komplikovaná varianta. Náhrada škody se zaplatí z jeho povinného ručení. „Je-li vzniklá škoda nižší než 100 tisíc korun a nedošlo ke zranění, nemusíte k nehodě volat policii. Vždy však vyplňte záznam o dopravní nehodě,“ upozorňuje Aleš Rothbarth. „Pokud ale nastane situace, kdy viník nechce vinu uznat, je přivolání policie na místě,“ dodává.
Horší scénář je ten, že řidič, který nehodu způsobil, odjede. V tomto případě vždy volejte policii. „Policisté vám pomohou shromáždit důkazy v podobě například kamerových záznamů nebo svědků a sepíšou s vámi protokol, který budete následně potřebovat při jednání s pojišťovnou. Sami se poptejte kolemjdoucích, jestli danou událost nezahlédli. Svědky nehody se můžete pokusit najít také v různých skupinách na sociálních sítích. Největší šanci na vypátrání viníka nehody dávají kamerové záznamy. Soukromá parkoviště u obchodů bývají monitorována přímo majitelem objektu, veřejná pak bezpečnostními kamerami. Využít můžete i záběry z palubních kamer, na kterých bývá možné nastavit automatické nahrávání při nárazu do auta,“ radí Aleš Rothbarth.
Pokud se viník nehody nenajde, bude se úhrada škody odvíjet od toho, jestli máte havarijní pojištění. Nejste-li pojištěni, budete si muset opravu zaplatit sami. „V případě, že havarijní pojištění máte, půjde náhrada škody z této pojistky,“ říká Rothbarth.
Pokud nehodu zaviníte vy a majitel není u nabouraného auta přítomen, správně byste měli zavolat policii. Ta s vámi sepíše potřebné náležitosti a kontaktuje majitele vozu. Škodu za vás pak zaplatí pojišťovna z vašeho povinného ručení. „Pokud byste odjeli bez ohlášení, hrozila by vám pokuta až pět tisíc korun za ujetí od autonehody a sedm trestných bodů,“ varuje Aleš Rothbarth.
Podle Portálu nehod vede v počtu dopravních nehod u obchodních center Praha. Nejrizikovějšími místy jsou OC Westfield Chodov, OC Nový Smíchov na Andělu a pražský Zličín. V součtu se zde za deset let monitoringu událo 1 141 nehod. Na zmíněném parkovišti u OC Westfield Chodov se v listopadu a prosinci přihodí dokonce 27 % všech „parkovištních“ nehod z celého roku. Mimo Prahu je problematické parkoviště u ostravského nákupního centra Nová Karolina, kde se v předvánočním období stane 19 % všech dopravních nehod na parkovišti během roku. Stejný podíl je zaznamenán také v Brně na parkovišti u Olympia Brno.
Patří ještě dodat, že častou příčinnou kolizí na parkovištích je nedání přednosti v jízdě, respektive nerespektování pravidla přednosti zprava.
Kontakt slouží pouze pro novináře, ostatní dotazy zodpoví kolegové na [email protected]